Leaseurope







Ghid de inchirieri Leaseurope


Fie că este vorba de afaceri sau de timp liber, deoarece propriul automobil nu e disponibil sau nu face faţă provocării, sau pentru că nu doriţi bătaia de cap şi cheltuielile asociate cu deţinerea unei maşini, piaţa īnchirierilor de maşini şi furgonete e īn creştere.

Īnchirierea unei maşini ar trebui să fie destul de uşoară, mai ales dacă urmaţi cāţiva paşi simpli. Acest ghid vă va prezenta tot ce trebuie să ştiţi despre īnchirierea unui automobil - īn ţara dumneavoastră sau īn străinătate.

Despre Leaseurope


Leaseurope reuneşte 47 de asociaţii membre care reprezintă industriile de leasing şi de īnchiriere de automobile pe termen lung şi/sau scurt din 34 de ţări europene īn care acestea sunt prezente. Sfera de produse acoperită de membrii Leaseurope variază, de la achiziţionarea cu plata īn rate şi leasing financiar, la leasing operaţional pentru toate tipurile de bunuri (automobile, echipamente şi proprietăţi imobiliare) şi include īnchirierea pe termen scurt de maşini, furgonete şi autocamioane. Se estimează că Leaseurope reprezintă aproximativ 96% din piaţa totală europeană de leasing, iar firmele reprezentate prin intermediul asociaţiilor sale membre au acordat noi volume de leasing de peste 330 de miliarde de euro īn 2008.

Misiunea Federaţiei este aceea de a reprezenta industria europeană de leasing şi de īnchirieri de automobile, asigurāndu-se că vocea acestui sector se face auzită de către factorii de decizie de la nivel european şi internaţional. Leaseurope īşi propune, de asemenea, să promoveze produsele de leasing şi īnchiriere de automobile şi generează statistici la nivel european care descriu pieţele pe care le reprezintă.
Rezervarea unui automobil

Dacă rezervaţi sau īncheiaţi o īnchiriere prin telefon, fiţi foarte atenţi la ce e inclus şi ce nu. Puteţi solicita să vi se trimită mai multe informaţii prin email sau puteţi solicita redirecţionarea către o pagină de internet de unde puteţi accesa termenii şi condiţiile de īnchiriere. Fiţi foarte atenţi la ce este inclus şi ce nu este inclus īn tariful de īnchiriere, de exemplu:
    Tariful de īnchiriere are limită de kilometri?
    Care este taxa adiţională pentru avariere?
    Tariful include TVA?
    Există o suprataxă de locaţie (multe aeroporturi au aşa ceva)?
    Există restricţii īn ceea ce priveşte tariful (de ex. tarifele de weekend de obicei impun ca dvs. să īnapoiaţi automobilul īnainte de o anumită oră a zilei de luni dimineaţă)?
    Există o taxă adiţională pentru ridicarea şi predare automobilului īn diferite locaţii?
    Există taxă adiţională pentru călătoriile īn altă ţară?

E important să alegeţi automobilul potrivit nevoilor dvs. Deşi o firmă de īnchirieri auto nu vă poate garanta disponibilitatea unui anumit model de automobil, ar trebui să selectaţi categoria de automobile care se potriveşte cel mai bine nevoilor dvs., mai ales dacă transportaţi bagaje sau pasageri. Dacă doriţi să īnchiriaţi şi produse adiţionale, inclusiv scaune auto pentru copii, lanţuri de iarnă sau sisteme GPS, īntrebaţi de acestea atunci cānd faceţi rezervarea şi asiguraţi-vă că sunteţi informaţi cu privire la orice costuri adiţionale.

De ce documente am nevoie?
Veţi avea nevoie de permisul de conducere pentru tipul de automobil pe care īn īnchiriaţi, o carte de identitate europeană şi/sau paşaport şi e posibil să mai aveţi nevoie şi de alte documente adiţionale, cum ar fi o factură recentă de utilităţi etc. Dacă aveţi un permis de conducere de tip "photocard", trebuie să aveţi asupra dvs. atāt permisul de conducere tip photocard cāt şi echivalentul acestuia pe suport hārtie. Consultaţi firma dvs. de īnchirieri pentru a afla de ce mai aveţi nevoie pentru rezervarea unui automobil. De exemplu, veţi avea nevoie de o carte de credit valabilă pentru a face o rezervare la majoritatea firmelor şi pentru automobile cu valoare mare, e posibil să fie nevoie de mai multe carduri de credit valabile.

Ieşirea din ţară cu automobilul
Dacă intenţionaţi să ieşiţi din ţară cu automobilul dvs. īnchiriat, trebuie să comunicaţi acest lucru firmei de īnchirieri auto deoarece aveţi nevoie de aprobarea lor īn acest sens. Dacă vă vor permite să ieşiţi cu automobilul din ţară, vă pot pune la dispoziţie documentaţia necesară pentru acesta, asigurare auto şi īn caz de accident.

Asiguraţi-vă că sunteţi la curent cu regulile de circulaţie din ţara pe care doriţi să o vizitaţi; de exemplu, e posibil să aveţi nevoie de veste reflectorizante pentru dvs. şi pentru pasagerii dvs. sau de triunghiuri de semnalizare. E posibil ca firma dvs. de īnchirieri auto să vă poată ajuta cu cerinţele din ţara īn care urmează să călătoriţi. De asemenea, puteţi găsi astfel de informaţii consultānd asociaţiile auto naţionale sau de turism, accesānd:
http://www.fiabrussels.com/en/about_us/european_member_clubs/



La ghişeul de īnchirieri auto

Semnarea contractului de īnchiriere
Contractul de īnchiriere este contractul oficial īncheiat īntre dvs. şi firma de īnchirieri auto şi stipulează detaliile termenilor şi condiţiilor de utilizare a automobilului īnchiriat. Acesta include detalii despre automobil, tariful convenit pentru īnchirierea acestuia şi orice aspecte adiţionale, precum şi data de īnceput şi de sfārşit a perioadei de īnchiriere. Asiguraţi-vă īntotdeauna că aveţi suficient timp la dispoziţie pentru a prelua automobilul dvs. şi pentru a citi contractul de īnchiriere. Asiguraţi-vă că īnţelegeţi termenii īnchirierii dvs. īnainte de a semna contractul.

De asemenea, ar trebui să mai fiţi atenţi şi la următoarele aspecte:

Limita de kilometri
Dacă e nevoie să plătiţi īn plus pentru kilometrii adiţionali, asiguraţi-vă că aţi luat la cunoştinţă taxa pe zi pe baza căreia se vor calcula kilometrii īn plus şi īn baza căreia se vor tarifa. Atunci cānd ridicaţi şi returnaţi automobilul, vă rugăm să vă asiguraţi că kilometrajul a fost īnregistrat corect īn contractul de īnchiriere.

Scutirea de avariere prin coliziune şi de pierderi
Sunteţi răspunzător/răspunzătoare pentru orice pierderi şi pentru costul total al oricărei avarieri a automobilului īnchiriat pānă la returnarea acestuia sau pānă la ridicarea acestuia şi inspectarea de către un angajat al firmei de īnchirieri auto. Cu toate acestea, pentru a vă proteja de acest cost potenţial, firma de īnchirieri auto vă poate oferi o poliţă de acoperire pentru avarierea la coliziune şi pentru pierderi, ale cărei detalii vor fi stipulate īn contractul de īnchiriere.

Dacă aţi acceptat această poliţă de acoperire, responsabilitatea dvs. se va limita la suma adiţională indicată īn contractul de īnchiriere.

Scutirea de furt
Scutirea de furt acoperă furtul automobilului īnchiriat sau avarierea acestuia īn īncercarea cuiva de a-l fura. Dacă aţi acceptat această poliţă de acoperire, responsabilitatea dvs. se va limita la suma adiţională stipulată īn contractul dvs. de īnchiriere.

Excepţii de la poliţa de acoperire īn caz de furt sau avariere
Ar trebui să verificaţi dacă există excepţii īn cazul scutirii, de exemplu avarierea parbrizului, a anvelopelor sau a capotei? Asiguraţi-vă īntotdeauna că s-a stipulat clar ce este şi ce nu este inclus īn scutirile puse la dispoziţie de firma de īnchirieri auto. Dacă nu īnţelegeţi vreun aspect al acestor scutiri sau dacă nu sunteţi sigur(ă) ce anume este acoperit şi ce nu, solicitaţi firmei de īnchirieri auto să vă explice aceste lucruri īnainte de a semna contractul.

Combustibilul
Majoritatea firmelor de īnchirieri auto vă oferă mai multe opţiuni pentru alimentarea automobilului cu combustibil. De obicei, există trei opţiuni din care să alegeţi:
    Achiziţionarea unui plin de combustibil de la firma de īnchirieri auto şi returnarea automobilului cu rezervorul gol
    Preluarea autovehiculului cu plinul făcut şi returnarea acestuia cu plinul făcut
    Achitarea combustibilului folosit direct firmei de īnchirieri auto.

Īntotdeauna consultaţi firma de īnchirieri auto cu privire la politica lor de re-alimentare cu combustibil īnainte de a īnchiria un automobil şi verificaţi nivelul de combustibil atāt la preluarea automobilului cāt şi la predare acestuia. Atunci cānd preluaţi automobilul, verificaţi ce fel de combustibil foloseşte. O mare parte din furgonete şi un număr din ce īn ce mai mare de maşini folosesc combustibil diesel (motorină). Alimentarea cu benzină a unui motor diesel sau alimentarea cu motorină a unui motor pe benzină duce la avarierea gravă a acestuia, avariere pentru care dvs. sunteţi răspunzător/răspunzătoare. Dacă nu sunteţi sigur(ă) de ce tip de combustibil are nevoie automobilul dvs., consultaţi firma de īnchirieri īnainte de a porni la drum.

Verificarea automobilului

Firma de īnchirieri trebuie să vă pună la dispoziţie un automobil curat, modern şi sigur care a fost inspectat cu atenţie īnainte de īnceperea fiecărei perioade de īnchiriere.

Inspectaţi cu atenţie automobilul la preluarea acestuia mergānd de jur īmprejurul acestuia şi căutānd orice semne de avarie. Fiţi atenţi la orice fel de zgārieturi, lovituri, urme de lovituri sau uzură, oricāt de mici, şi asiguraţi-vă că acestea au fost consemnate īn contractul de īnchiriere. Nu uitaţi să inspectaţi şi interiorul automobilului, inclusiv dacă există roată de rezervă şi scule. Asiguraţi-vă că orice tip de avariere a fost stipulată complet īn contractul de īnchiriere şi că sunteţi pe deplin mulţumi(ă) de starea automobilului īnainte de a semna pentru acesta.

Dacă nu puteţi inspecta automobilul din cauza condiţiilor meteo nefavorabile sau a luminii slabe, asiguraţi-vă că acest lucru e stipulat īn contractul de īnchiriere. Cu toate acestea, trebuie să inspectaţi automobilul īn timp util după ce l-aţi acceptat şi să vă asiguraţi că aduceţi imediat la cunoştinţă firmei de īnchirieri auto orice fel de avarii descoperite. Dacă nu procedaţi astfel, e posibil să fiţi traşi la răspundere pentru orice fel de avariere nou apărută asupra automobilului la finalul contractului- cu alte cuvinte, orice avariere care nu a fost stipulată īn contractul dvs. de īnchiriere la īnceputul perioadei dvs. de īnchiriere.

Pe durata perioadei de īnchiriere

De ce īntāmplă īn caz de defecţiuni?
Majoritatea automobilelor īnchiriate dispun de asistenţă rutieră. Dacă vi se asigură acest lucru, ar trebui să verificaţi ce firmă de asistenţă rutieră foloseşte firma de īnchirieri auto şi asiguraţi-vă că vi se dă datele acesteia de contact. Dacă aceasta nu este inclusă, atunci adresaţi-vă firmei dvs. de īnchirieri auto.

Ce se īntāmplă dacă sunteţi implicat(ă) īntr-un accident rutier?
Dacă sunteţi implicat(ă) īn vreun accident rutier, nu trebuie să vă angajaţi responsabilitatea faţă de vreo terţă parte implicată īn accident. Trebuie să notaţi numele şi adresele tuturor persoanelor implicate, inclusiv cele ale martorilor, şi trebuie să apelaţi imediat cea mai apropiată sucursală a firmei de la care aţi īnchiriat automobilul. De asemenea, trebuie să completaţi un proces-verbal constatator pentru accident atunci cānd returnaţi automobilul.

Contravenţii rutiere
Dacă comiteţi vreo contravenţie rutieră la volanul unui automobil īnchiriat, vă rugăm să ţineţi cont de faptul că e posibil să fiţi tras(ă) la răspundere pentru costuri adiţionale, pe lāngă amenda contravenţională primită de către dvs. Fiecare contravenţie e abordată şi procesată īn mod diferit, īn funcţie de tipul amenzii primite şi īn funcţie de firma de īnchirieri auto de la care aţi īnchiriat maşina.


Returnarea automobilului

Trebuie să returnaţi automobilul īn stare bună. Sunteţi răspunzător/răspunzătoare pentru orice costuri asociate cu reparaţii sau recondiţionări generate de avariere sau vandalism.

Avarierea
Alocaţi timp suficient, īn special īn cazul locaţiilor aglomerate de īnchiriere, cum ar fi la aeroporturi, pentru inspectarea automobilului la returnare. Asiguraţi-vă că automobilul e inspectat de către un angajat al firmei de īnchirieri auto şi că aţi convenit, consemnat şi semnat pentru orice avariere pe toate exemplarele contractului de īnchiriere. Dacă aţi fost implicat(ă) īntr-un accident, trebuie să completaţi şi să semnaţi un proces-verbal constatator pentru accident.

Dacă aţi provocat avarii minore automobilului, e posibil ca firma de īnchirieri auto să nu repare imediat automobilul şi să folosească o valoare estimativă, pre-calculată, pentru a aproxima costul reparaţiilor automobilului. Ca alternativă, unele firme de īnchirieri auto pot obţine o estimare de cost de la service-ul lor auto pentru costul efectiv al reparaţiilor. Dacă returnaţi automobilul cu avarii care fac ca acesta să nu mai poată fi īnchiriat, e posibil să fiţi taxat(ă) şi pentru pierderea folosinţei. Aceasta e o taxă percepută de către firma de īnchirieri auto pentru a acoperi venitul pierdut cāt timp automobilul este scos din uz.

Ce se īntāmplă dacă returnez automobilul īn afara programului de lucru?
E posibil ca unele firme de īnchirieri auto să vă permită să returnaţi automobilul atunci cānd biroul de īnchirieri auto e īnchis. Cu toate acestea, trebuie să ţineţi cont de riscurile şi implicaţiile acestui fapt īnainte de a conveni acest lucru. Vă recomandăm cu tărie să returnaţi īntotdeauna un automobil īn timpul programului de lucru.

Īn cazul īn care firma de īnchirieri auto vă permite returnarea automobilului īn afara programului de lucru, veţi rămāne răspunzător/răspunzătoare pentru starea automobilului pānă cānd un membru al personalului firmei va putea efectua o inspecţie completă a acestuia. Acest lucru īnseamnă că orice costuri asociate cu orice fel de avariere cauzată automobilului pe durata cāt acesta a rămas nesupravegheat sunt responsabilitatea dumneavoastră. Pentru a atenua acest risc, se recomandă cu tărie să faceţi fotografii ale automobilului, ale interiorului şi exteriorului, īn momentul īn care l-aţi lăsat parcat la punctul de predare.


După īnchiriere

După finalizarea procedurii de īnchiriere, e posibil să trebuiască să achitaţi taxe adiţionale asociate cu avarierea acestuia sau cu diferite contravenţii rutiere. Dacă există litigii asociate cu oricare dintre aceste taxe, vă rugăm solicitaţi firmei de īnchirieri auto documentaţia suport pentru acestea.

Cum să formulaţi o reclamaţie

Fiecare firmă de īnchirieri auto va dispune de un departament serviciu clienţi dedicat care va putea aborda orice reclamaţii cu privire la orice etapă a procesului de īnchiriere. Īn funcţie de firmă, metoda preferată de contact a acesteia va fi fie prin e-mail, fie telefonic sau prin scrisoare recomandată. Vă rugăm să consultaţi pagina de internet a firmei pentru informaţii adiţionale.